Jak uniknąć skoków cukru

9d7970f0f534a9353dcd98dac56846b4Za skoki cukru w organizmie odpowiada najczęściej niewłaściwy sposób odżywiania się oraz siedzący tryb życia. Nieodpowiednia dieta się oraz mało aktywny tryb życia prowadzą do powstania nadciśnienia i otyłości. Te dwa czynniki powodują nie tylko skoki cukru, ale są także jedną z przyczyn cukrzycy.

Walkę ze skokami cukru warto rozpocząć przede wszystkim od zmiany sposobu odżywiania się. Unikniemy ryzykownych skoków glukozy, jedząc pięć posiłków w ciągu dnia. Posiłki powinny być niewielkie, a godziny ich spożywania stałe. Jedząc regularnie, o stałych godzinach, unikniemy skoków poziomu cukru, nie będziemy też sięgać po dodatkowe porcje jedzenia pomiędzy poszczególnymi posiłkami.

Profilaktyka cukrzycy obejmuje jadłospis ułożony z konkretnych produktów spożywczych. Jego podstawą powinny być przede wszystkim surowe warzywa i owoce. Gotowanie owoców i warzyw, a co gorsze, ich smażenie powoduje, że zmienia się ich indeks glikemiczny. Większość surowych warzyw i owoców ma niski indeks glikemiczny, kiedy je usmażymy lub ugotujemy ten indeks niekorzystnie wzrośnie. Nie bez znaczenia jest fakt, iż surowe warzywa i owoce dostarczają niezbędnych witamin i błonnika. Proces obróbki cieplnej warzyw i owoców sprawia, że część witamin ulega zniszczeniu. Stają się one mniej wartościowe pod względem odżywczym. Z kolei dzięki błonnikowi organizm dłużej trawi cukier, tym samym nie grożą jego skoki. W jadłospisie osób zagrożonych cukrzycą niezbędne są produkty pełnoziarniste. Ta grupa produktów ma niski indeks glikemiczny, nie powoduje więc niebezpiecznych skoków glukozy. Dodatkowo wraz z produktami pełnoziarnistymi organizm otrzymuje kolejną porcję błonnika., znika tez obawa niedoboru witamin z grupy B. Witaminy z tej grupy są niezbędne do przetwarzania glukozy w przydatną ciału energię.

W przypadku podwyższonego poziomu cukru z jadłospisu powinny zniknąć pewne produkty spożywcze. Do grupy tej należą potrawy przygotowywane z ziemniaków i mąki. Należy unikać nie tylko jedzenia placków ziemniaczanych czy frytek, ale także pyz czy kopytek. Grupą zakazanych produktów spożywczych są także słodycze. Do tej grupy należą nie tylko czekoladki czy ciasta, ale także miód, napoje z dodatkiem cukru, miód. Jeżeli trudno nam zrezygnować ze słodyczy możemy sięgnąć po naturalne słodziki: syrop z agawy, stewia, ksylitol. Wykluczony jest także wysokoprocentowy alkohol.

W profilaktyce cukrzycy należy pomyśleć o zmianie trybu życia na bardziej aktywny. Ćwiczenia fizyczne pomagają w utrzymaniu prawidłowej wagi, zapobiegają nadciśnieniu, rozładowują stres i napięcie nerwowe, zapobiegają bezsenności. Zmieniając siedzący tryb życia na aktywny, zapobiegamy nie tylko cukrzycy, ale i chorobom układu krążenia. Szczególnie zaleca się pływanie i szybki marsz. Są to ćwiczenia aerobowe, czyli ćwiczenia, które zmuszają serce do równomiernej pracy, a jednocześnie dotleniają mięśnie. Zalecany jest również nordic walking. Najlepsza dla zdrowia, a przy tym minimalna dawka ćwiczeń fizycznych dziennie wynosi pół godziny.

Comments are closed.

© 7626 Ścieżka do Zdrowia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

WordPress Theme designed by Theme Junkie.