Jak zadbać o wątrobę

Doctor with liver

Największym organem człowieka jest wątroba. Pełni ona w organizmie szereg istotnych funkcji: magazynuje witaminy i minerały, wytwarza istotne dla funkcjonowania organizmu enzymy, filtruje krew, rozkładając groźne dla zdrowia i życia toksyny. Jednocześnie jest organem o dużych zdolnościach do samoregeneracji. Jest jednak organem wyjątkowo wrażliwym, organem, który niewłaściwa dieta i nieprawidłowy tryb życia jest w stanie bardzo szybko zniszczyć.

Do największych wrogów wątroby należą tłuszcze zwierzęce. Zalicza się do nich smalec, tłuste mięso i tłuste wędliny, tłusta śmietana oraz masło. Strawienie tłuszczy zwierzęcych odbywa się przy współudziale wytwarzanej przez wątrobę żółci. Średnio wątroba produkuje jej około 1,5 l. Dieta bogata w tłuszcze zwierzęce zmusza wątrobę do zwiększonej produkcji żółci, co oznacza, że musi pracować bardziej intensywnie. Takiego wzmożonego wysiłku nie wymaga trawienie przez organ tłuszczu zawartego w rybach i tłuszczu roślinnego. Stąd zalecenia, aby masło czy smalec zastępować oliwą bądź olejem, a tłuste mięso – rybami.

Kolejnym wrogiem wątroby jest cukier. Bezpieczna dla wątroby dzienna dawka cukru to zaledwie 70 g. Każdy gram ponadto powoduje otłuszczenie wątroby. Otłuszczenie wątroby powodują także nadwaga i otyłość. Każdy kilogram więcej ponad zgodny z naszym BMI zaburza pracę wątroby. Wątroba nie lubi również alkoholu, zwłaszcza jeśli mamy zwyczaj sięgać po niego codziennie. Systematycznie wypijane nawet niewielkie ilości alkoholu powodują powstawanie w wątrobie zwłóknień. Efektem jest marskość organu. Nadużywanie leków, szczególnie antybiotyków, środków przeciwbólowych i przeciwzapalnych jest kolejną przyczyną uszkodzeń wątroby.

Wątroba ma nie tylko wrogów, ale także sprzymierzeńców. Jak wspomniano na wstępie, wątroba jest organem, który sam się regeneruje. Procesowi regeneracji wątroby sprzyja dieta zawierająca białko. Źródłem białka, które przyspieszy regenerację wątroby powinno być przede wszystkim chude mięso drobiowe oraz mleko i jego przetwory. Te ostatnie powinny zawierać nie więcej niż 2 % tłuszczu. Sprzymierzeńcem wątroby jest także pełnoziarniste ciemne pieczywo. Zaleca się nie tylko sięganie po pełnoziarniste pieczywo, ale po pieczywo czerstwe. Czerstwe pełnoziarniste pieczywo jest znacznie łatwiej trawione przez wątrobę. Jeżeli nie możemy obejść się bez białego pieczywa, sięgajmy po to, które nieco już obeschło.

Wśród przyjaciół wątroby są także warzywa i owoce. Kilogram owoców i warzyw dziennie korzystnie wpływa na pracę organu. Pracy wątroby sprzyja jedzenie warzyw, które są bogate w witaminy z grupy B oraz tych bogatych w błonnik. Na schorzenia wątroby mniej narażone są osoby, które nie tylko stosują dietę składającą się z zalecanych produktów spożywczych, ale także dbające o aktywność fizyczną. Wysiłek wkładany w ćwiczenia fizyczne uwalnia częściowo wątrobę od usuwania z organizmu toksycznych substancji. Część tych substancji, a zwłaszcza tych, które są rozpuszczalne w wodzie, ulega usunięciu poprzez pot.

Comments are closed.

© 2018 Ścieżka do Zdrowia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

WordPress Theme designed by Theme Junkie.