Stretching – dlaczego jest taki ważny?

3b28e5746db54bc5aac45f11ede9e2f4Stretching to określenie wzięte wprost z języka angielskiego, opisujące pewien dział ćwiczeń fizycznych – tych, które polegają na rozciąganiu mięśni. Gimnastyka tego rodzaju jest bezpieczna dla ludzi w każdym wieku, nie wymaga bowiem stosowania żadnych dodatkowych pomocy, nie naraża także na ryzyko przetrenowania czy kontuzji. Wykonując ćwiczenia rozciągające ma się stale świadomość możliwości własnego ciała i poprzez regularną gimnastykę można stale pogłębiać zdolność mięśni do rozciągania się. Ból jest zawsze symptomem ostrzegającym, że ćwiczenie jest zbyt forsowne, dlatego tak łatwo jest samemu kontrolować przebieg treningu.

Rodzaje ćwiczeń rozciągających

Stretching może przyjmować różne oblicza. W obrębie takiej gimnastyki mieści się zarówno dbanie o ruchomość stawów, jak też statyczne lub dynamiczne rozciąganie mięśni. W praktyce oznacza to, że stretchingiem nazywa się przyjmowanie spokojnych pozycji ciała, które wymagają naciągnięcia konkretnych jego obszarów, jak też wykonywanie spokojnych sekwencji ruchowych, które również angażują mięśnie i stawy w taki sposób, że wymagają od nich obroty lub rozciąganie. Stretching przyczynia się zwykle także do ćwiczenia zmysłu równowagi, ponieważ równie ważne jak samo rozciąganie jest utrzymanie ciała w odpowiedniej pozie. Gimnastyka tego typu to aktywność bardzo spokojna, pozbawiona gwałtownych i nieprzemyślanych ruchów. Dobrze ułożony trening pozwala na ćwiczenie kolejnych grup mięśni. Podczas wykonywania każdego z ćwiczeń należy nie tylko mieć na uwadze właściwe poruszanie ciałem, ale także utrzymywanie regularnego oddechu.

W czym leży duże znaczenie stretchingu?

Stretching wchodzi w skład każdego profesjonalnie opracowanego systemu ćwiczeń fizycznych, stanowiąc zwykle rozgrzewkę, która przygotowuje ciało do bardziej skomplikowanego wysiłku. Jednak z powodzeniem można ograniczyć swoją codzienną dawkę ruchu do wykonywania ćwiczeń tego rodzaju. Można zatem uczynić z niego swoja ulubioną kategorię fizycznej aktywności. Z kolei stosując inne systemy ćwiczeń, nie sposób obejść się bez ćwiczeń rozciągających – są one absolutną koniecznością, jeżeli regularnie wykonuje się ćwiczenia siłowe, to znaczy trenujące mięśnie i przyczyniające się do zwiększania ich masy. Stretching normuje stan wyćwiczonych mięśni, modelując ich kształt w taki sposób, by nie rozrosły się wszerz i nie przybrały nieestetycznego wyglądu. Regularnie rozciągane mięśnie staną się bardziej elastyczne, rozluźnione i uwolnione od bolesnego napięcia, jakie wywołuje także stres. Sylwetka traktowana stretchingiem prezentuje się lepiej, ponieważ zyskuje na jędrności, a także na ruchomości stawów. Codzienna gimnastyka oparta na ćwiczeniach rozciągających i zarazem ćwiczących zmysł równowagi skutkuje nabraniem przez ciało większej świadomości własnych ruchów, które zyskują grację.

Idea stretchingu jako sposobu na trenowanie mięśni ciała, jak każda gimnastyka została podpatrzona przez człowieka wśród zwierząt. Inspiracją miały być zwłaszcza tak charakterystyczne dla całej rodziny kotów rozciąganie korpusu i kończyn.

Dodaj komentarz

© 6294 Ścieżka do Zdrowia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

WordPress Theme designed by Theme Junkie.