Lepiej zapobiegać niż leczyć

Choroba to nic przyjemnego. Znane jest powiedzenie, że lepiej zapobiegać niż leczyć. To powiedzenie naprawdę ma wielki sens, bo leczenie nie zawsze daje oczekiwany skutek, a bywa też bardzo drogie. Tymczasem wielu chorobom można skutecznie zapobiegać lub przynajmniej opóźnić ryzyko ich wystąpienia. Zapobieganie jest też dużo tańsze niż późniejsze leczenie.

Najbardziej znane choroby, którym można zapobiegać to choroby układu krążenia. Zawały czy udary to najczęściej wynik stresu, braku ruchu i niewłaściwej diety. Do tego często dochodzi jeszcze palenie papierosów czy spożywanie alkoholu w nadmiernej ilości. Efektem takiego niezdrowego życia jest zwykle zawał. Tymczasem wystarczy zmienić nieco tryb życia, a widmo zawału może się oddalić.

Czy zmiana trybu życia na zdrowszy jest łatwa? Na pewno nie. Jesteśmy przyzwyczajeni do takiego, a nie innego jedzenia, sport lubimy, ale najlepiej w telewizji. Jeszcze trudniejsze jest unikanie nadmiernego stresu. Jest on najczęściej wynikiem naszej pracy, a tę niestety jest bardzo trudno obecnie zmienić. Całkowicie więc stresu nie wyeliminujemy, ale możemy go nieco ograniczyć. Przestańmy np. martwić się na zapas. To na pewno trudne, ale jak najbardziej możliwe. Czy warto się martwić, że coś nam zupełnie nie wyjdzie? Nie, szczególnie jeśli nie mamy na to wpływu.

Rzucanie palenia to temat rzeka. Część palaczy uważa, że jest to bardzo łatwe, bo rzucali palenie wiele razy. Jednak skuteczne odstawienie tytoniu sprawia sporo trudności. Jak to zrobić, aby wyszło? Na pewno trzeba bardzo chcieć. Motywacja jest chyba najważniejsza. Niezbędna jest też silna wola. Pomocne są też środki farmakologiczne. Niektórym pomaga akupunktura. Najlepiej próbować różnych metod, bo któraś powinna się okazać skuteczna.

Zmiana diety wcale nie musi oznaczać rezygnacji ze smacznego jedzenia. Wystarczy zmienić niektóre z nawyków, np. zdecydowanie zmniejszyć ilość potraw smażonych (od czasu do czasu też można, ale nie często). Do naszego menu trzeba za to wprowadzić więcej ryb, które można podawać nie tylko smażone, oraz warzyw i owoców.

Dla naszego zdrowia bardzo ważny jest ruch. Nie oznacza to, że musimy uprawiać wyczynowy sport. Jest wiele dyscyplin, które znakomicie nas rozruszają i sprawią także przyjemność. Popularne bieganie jest tu świetnym przykładem. Co jednak, jak naprawdę nie lubimy biegać, albo mamy przeciwwskazania? Doskonałe będzie oczywiście pływanie, które jest dobre prawie na wszystko. Na dodatek odciążone mamy stawy i kręgosłup. Ale zwykły spacer też wystarczy. Półgodzinny codzienny spacer to minimum. Może spraw sobie psa, który będzie cię wyprowadzał na spacery.

Nie masz czasu na spacery i regularne ćwiczenia? A może zamiast jechać do pracy samochodem wybierz rower lub idź na piechotę. Na piętro wchodź po schodach. Windą wcale nie będzie szybciej, a przy okazji poruszasz się. Jeśli masz siedzącą pracę, rób sobie krótkie przerwy nie tylko na kawę, ale aby się nieco poruszać. Kilka skłonów czy przysiadów pozwoli przywrócić prawidłowe krążenie krwi, a to w znaczny sposób zmniejszy ryzyko choroby niedokrwiennej.

Comments are closed.

© 2018 Ścieżka do Zdrowia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

WordPress Theme designed by Theme Junkie.