Warzywa, owoce i woda podstawą zdrowej diety

1314902_99313658Panuje moda na zdrowy tryb życia. Coraz więcej ludzi zaczyna dostrzegać plusy płynące ze zmiany nawyków żywieniowych i uprawiania sportu jak codzienność. Kiedyś uprawianie sportu raz w tygodniu wydawało się być optymalne. Dziś treningi sportowe prowadzone trzy razy w tygodniu albo częściej stały się normą. Jest to bardzo dobry i zdrowy dla społeczeństwa trend, ponieważ przez lata nasze społeczeństwo raczej nie dbało o dietę i ruch. Efektem jest bardzo duża liczba osób chorujących na cukrzycę, nadciśnienie, otyłość. Choroby te zostały uznane za choroby cywilizacyjne, towarzyszące rozwiniętym społeczeństwom. Obecne trendy związane z trybem życia zdają się napawać optymizmem. Coraz większą rolę w życiu Polaków zaczyna odgrywać ruch i zbilansowana dieta, ograniczająca węglowodany, tłuszcze zwierzęce i cukry, bogata natomiast w białko, błonnik i witaminy. Dietetycy w najnowszych wytycznych wskazują, że dla utrzymania zdrowia, konieczne jest spożywane pięciu porcji warzyw i owoców dziennie. Osoby układające diety przestrzegają ściśle tej zasady, wpisując w codzienne menu co najmniej pięć porcji warzyw i owoców. Założenie jest takie, że warzywa można jeść właściwie bez ograniczeń, bo dostarczają one głównie błonnika, witamin, soli mineralnych wody, mają natomiast niewielką ilość cukrów prostych, niewskazanych dla osób chcących zrzucić wagę. Ze względu właśnie na zawartość  cukrów, należy uważać na ilość owoców spożywanych w ciągu dnia. Dobre dla zdrowia i zawierające niewiele cukru są owoce sezonowe, truskawki, jagody, porzeczki, maliny, arbuzy. Należy natomiast uważać z ilością cukru przy owocach takich jak np. banany czy winogrona. Mają one bowiem bardzo dużą zawartość cukrów, które mogą niweczyć efekty odchudzania. Warto w codziennej diecie przestrzegać zasady jedzenia pięciu porcji warzyw dziennie. Nie muszą to być oczywiście warzywa i owoce w surowej postaci. Można je dowolnie przyrządzać, pamiętając jednak  o tym by dodatkami nie zwielokrotnić ich kaloryczności. Poza tym gotowanie warzyw zwykle wpływa negatywnie na ich wartości odżywcze. Najodpowiedniejszą formą jedzenia warzyw, jest jedzenie ich np. jako surówki albo sałatki. To zapewnia najlepszą przyswajalność substancji odżywczych. Warzywa i owoce zawierają też dużo błonnika, który pozytywnie wpływa na przemianę materii, a także daje uczucie sytości na długi czas, co zapobiega podjadaniu między posiłkami. Owoce i warzywa stanowią dlatego świetną propozycję do menu na drugie śniadanie albo przekąskę między posiłkami. Dostarczają niewielkiej ilości kalorii, a dają uczucie sytości na długo. Kolejnym istotnym składnikiem diety osób, które zmieniają swoje nawyki żywieniowe na lepsze jest woda. Zaleca się picie dwóch litrów wody dziennie. Nie trzeba wypić oczywiście wody w czystej postaci, do dwóch litrów spożywanych w ciągu dnia można zalicz też kawę i herbatę, ale pod warunkiem, że nie są słodzone, naturalne soki owocowe, a także zupy. Nie wliczają się natomiast słodkie napoje gazowane, słodka kawa i herbata oraz soki z kartonów. Powodują one odwodnienie organizmu i nie są wskazane podczas stosowania diety.

Comments are closed.

© 6567 Ścieżka do Zdrowia. Wszystkie prawa zastrzeżone.

WordPress Theme designed by Theme Junkie.